blodbrist...anemi

Jag har järn och blodbrist..... =(( det gör att jag blir trött för ingenting =(   det är så synd om mig

Med blodbrist (anemi) menas brist på blodfärgämnet hemoglobin (Hb) i de röda blodkropparna, som cirkulerar i kroppen.
Hemoglobinet svarar för transporten av syre från lungorna ut till kroppens celler. Cellerna använder syret i ämnesomsättningen som ger oss energi.

De röda blodkropparna bildas i den röda benmärgen och har normalt en livslängd på cirka 4 månader.
 Vid bildningen av de röda blodkropparna behövs bland annat järn, vitamin B12 och folsyra. Om någon av dessa komponenter saknas, blir följden en minskad produktion av röda blodkroppar. 

blodbrist orsakas vanligen av nedsatt produktion av röda blodkroppar.


Kommentarer
Postat av: Lilla jag

Välkommen till klubben!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback